Aktualności

Wzrost sankcji za brak OC posiadaczy pojazdów mechanicznych

Właściciel auta osobowego, który nie wykupi polisy OC w 2018 roku musi się liczyć z
karą w wysokości 4 200 złotych. Ale to nie jedyne obciążenie finansowe dla
nieubezpieczonych. Kolejnym – znacznie bardziej obciążającym – jest zwrot
odszkodowania za wypadek spowodowany pojazdem bez polisy OC. W szybkim tempie
rośnie liczba najwyższych regresów:  już blisko 400 osób ma do zwrotu kwoty
przekraczające średnio po ponad 200 tysięcy złotych, w tym osiem osób obciążonych jest
regresami przekraczającymi 1 500 000 złotych*.
– Wciąż niska świadomość ubezpieczeniowa Polaków w połączeniu z coraz wyższymi
wypłatami za szkody osobowe – powoduje że jazda bez obowiązkowego OC stała się
ogromnym zagrożeniem dla finansów sprawcy szkody – mówi Elżbieta Wanat-Połeć,
prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.  – Dlatego nawet mimo wzrostu cen
za ubezpieczenie OC lepiej – we własnym interesie – wykupić je, niż narażać się na tak
wysokie sankcje, jak nieuchronna kara za brak polisy i regres – dodaje.
Od początku 2018 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC; ich
wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce**.
Maksymalna kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z
kolei dla ciężarówek – trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest
niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni  – 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. pełnej stawki
(patrz tabela).

System wykrywania właścicieli pojazdów, którzy nie wykupili OC jest coraz bardziej
szczelny. Do końca listopada UFG wystawił o ponad 25 procent więcej wezwań o zapłacenie
kary za brak tej polisy (tj. ponad 76,1 tysiąca wezwań), niż w analogicznym okresie
poprzedniego roku. – Zdecydowaną większość przypadków braku tej polisy – UFG wykrywa
automatycznie czyli już bez udziału właściciela pojazdu, tylko na podstawie informacji w
ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych – zaznacza Joanna Pasturczak, dyrektor Biura
Windykacji Opłat w Funduszu. – Z wstępnego podsumowania 2017 roku wynika, że dzięki
skutecznym metodom wykrywania nieubezpieczonych przez UFG – w ogólnopolskiej bazie
polis zidentyfikowaliśmy około 52 tys. kierowców bez OC tj. o prawie 40 procent więcej niż w
2016 roku – wyjaśnia.  Oznacza to, że około 68 procent wykrywanych przypadków braku

ubezpieczenia odbywa się już nie poprzez kontrolę policji czy innych organów zewnętrznych,
lecz poprzez ustalenia własne Funduszu. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być
około  80 – 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 – 0,5 procent wszystkich
pojazdów biorących udział w ruchu.
Do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:
* wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu
może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej
dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC***;
* przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest
potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego  OC mają
wszyscy właściciele pojazdów – tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez
względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany;
* trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu – i brak zakupu polisy OC
posiadanego pojazdu;
* nieopłacenie pełnej raty składki za OC – tylko po opłaceniu wszystkich rat składki
za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod
warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak wpłaty którejkolwiek z rat (do końca
okresu ubezpieczenia) powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na
który zostało wykupione;
* wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce – należy
pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu – tj. w dniu otrzymania
tablic rejestracyjnych i czasowego pozwolenia na dopuszczenia pojazdu do ruchu – ale
nie później niż w chwili  wprowadzenia go do ruchu;

Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny wciąż udoskonala system wykrywania
nieubezpieczonych i pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Poza
ściganiem kierowców bez ważnej polisy Fundusz zajmuje się również wypłatą odszkodowań
osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez
nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. UFG administruje też ogólnopolską
bazą ubezpieczeń komunikacyjnych, którą ubezpieczyciele wykorzystują m.in. do wyliczania
wysokości składki za OC i AC, w zależności od historii ubezpieczenia (m.in. liczba
wypadków).

Może Cię również zaciekawić:

Drogi rolniku! Posiadasz gospodarstwo rolne? ;)

Jeśli tak, to mam dla Ciebie świetną ofertę, która w zależności od potrzeb zawiera zarówno obowiązkowe OC rolników I ubezpieczenie budynków gospodarczych oraz dobrowolne ubezpieczenie...

Sierpień 26, 2016

Zachęcam do ubezpieczenia pojazdu w zakresie Autocasco

Zakupiłeś drogie auto i chcesz zadbać o jego ochronę? A może posiadasz wieloletni pojazd, do którego masz sentyment? Skontaktuj się a dobiorę dla Ciebie...

Sierpień 26, 2016

Autocasco na MOTOCYKL – u nas jest to możliwe

Chcąc zaoszczędzić sobie nerwów i irytacji, wywoływanych przez wielkomiejskie korki, postanowiłeś zamienić swój samochód na jednoślad? Do tego nie posiadasz garażu i jesteś zmuszony trzymać...

Sierpień 26, 2016